www.flickr.com

maandag 2 april 2012

Fraaie frambozen


Ik maakt 'm vorige week voor het eerst, voor de eerste lente-barbeque van't jaar.  De smaak was hemels, de eind-consistentie zoals het moet... maar ergens onderweg liep er iets mis zodat er maar weinig sprake was van 'laagjes'.  De mascarpone was te vloeibaar, de koekjes kwamen boven dobberen...  En dus probeerde ik het dit weekend opnieuw, er viel tenslotte het afscheid van een collega te 'vieren'.

Deze keer was het... perfect!

Ingrediënten
Voor de frambozenlaag
- 1 potje frambozenconfituur (350g)
- 1 doos diepvriesframbozen (300g, vooraf ontdooid)
- 1 citroen
- Enkele scheutjes frambozenlikeur (naar smaak)

Voor de tiramisu
- 500g mascarpone
- 200ml verse slagroom
- 150g fijne suiker
- 1 zakje vanillesuiker
- 2-3 eigelen
- 2 pakken vingerkoekjes (boudoirs)
 
Voor de garnering
- verse frambozen (ong 250g)

Bereiding

Het frambozenmengsel
Meng de confituur met de ontdooide frambozen, het sap van 1 citroen en de crème de framboise (toe te voegen naar smaak).  Ik verwarm de confituur niet, want dan wordt hij te lopend en blijft het minder goed bovenop de mascarpone liggen. 
Hou ongeveer een kopje van het mengsel apart en verdun het wat met de alcohol.  Hierin dip je straks de onderkant van de vingerkoekjes, nadat je het kort in de magnetron hebt opgewarmd. 

Het mascarponemengsel
Klop de eigelen schuimig met de vanillesuiker.  
Roer dit - met een vork- bij de mascarpone.  Met een mixer wordt de kaas te vloeibaar. 
Meng daarna de rest van de suiker erbij.
Klop de room goed stijf en roer voorzichtig bij de rest.
Het mengsel zou smeuig maar toch stevig moeten zijn. 

Laagjes maken. 
Begin met een laag frambozenmengsel.  Leg hierop een laag vingerkoekjes die je vooraf in de verdunde coulis dipt, duw de koekjes goed tussen de frambozen. 
Hierop komt de helft van de mascarpone die je voorzichtig uitsmeert.
Herhaal nu vanaf het begin: frambozen, koekjes en mascarpone. 
Strijk de bovenste laag mascarpone glad en garneer met verse frambozen. 

Wees nu nog gedurende een ganse nacht geduldig terwijl dit heerlijke dessertje opstijft in de koelkast. 



Goddelijk...Pin It

6 opmerkingen:

  1. Ik doe hetzelfde, maar ik neem een bessenmengsel van de diepvries. Voor de coulis gebruik ik ook geen confituur. Ik verwarm een deel van de bessen met een beetje suiker en water en doe alles in de blender.Laten afkoelen en hierin dop ik mijn lange vingers. Maar de citroen erbij, moet ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een mens krijgt voor minder water in de mond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dar ziet er heel lekker uit! Ga ik ook eens uitproberen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmm, om honger van te krijgen! Tijdens het zappen een paar dagen geleden zag ik in SOS Piet ook zoiets maar die van jou ziet er toch veel lekkerder uit!!
    Dat ziet er hier een leuke blog uit, net ontdekt, ik ga je volgen.
    Op mijn blog komt ook soms wat lekkers, toevallig nu juist: http://villaspeelmama.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb dit gisteren aan vrienden voorgeschoteld en die konden niet geloven dat ik dit zelf gemaakt had. Dat bewijst (a) dat het een makkelijk recept is en (b) dat het goddelijk lekker is. :)

    BeantwoordenVerwijderen