www.flickr.com

zondag 18 maart 2012

Zondigen op zondag

Want ik maakte nog eens "Arretjescake met krieken en geraspte kokos"!


Arretjescake, het deed twee jaar geleden nog geen enkel belletje bij me rinkelen.  Nochtans maakte onze secretaresse het telkens er iemand jarig was en had ze het recept op een papiertje voor me neergekrabbeld; ze had er zelf ook geen naam voor.  Dus Googelde ik op 'koekjes, boter, eieren en cacaopoeder' en ontdekte zo dat Arretjescake alom bekend is bij onze noorderburen. 
Niet veel later kwam ik een deluxe versie met krieken en kokos tegen in mijn Oxfam kookboek.  Jammer genoeg was hij veel te kleverig, zwaar en schuurde de kristalsuiker over m'n tong.  Dus besloot ik om beide receptjes te combineren...

Twee kommen en een frigo, meer heb je eigenlijk niet nodig...
Een eenvoudig toppertje, al zeg ik het zelf!


Ingrediënten
- Pure cacaopoeder, 3 eetlepels  (of  2 eetlepels + 50g pure chocolade*, zo maak ik 'm)
- Goei boter, 200g
- Poedersuiker, 200g
- 1-1,5 pak koekjes (Petit Beurre, Rachel, ...)
- 2 eieren
- Handvol krieken, uitgelekt, in halfjes/kwartjes gesneden
- Handvol geraspte kokos (of minder naar eigen smaak)

Werkwijze

Smelt de boter (en chocolade*).
Klop de eieren met de suiker luchtig.
Meng de boter en het eiermengsel.
Roer er vervolgens de krieken, kokos en cacaopoeder toe.

Breek de koekjes met de hand in kleine stukken.  Ze hoeven niet té klein te zijn, een combinatie van pulver, kleine en grote stukken is ideaal.  Roer ze door het mengsel tot alle koekjes bedekt zijn.

Stort alles uit in een cakevorm die je vooraf bedekte met plastic of aluminiumfolie (anders krijg je de cake er niet meer uit).  Druk wat aan.
Strooi er eventueel nog wat kokos bovenop.

Laat het geheel nu minstens 4 uur, maar eigenlijk beter een ganse nacht, in de frigo staan tot het stijf is geworden.   De smaak (en stevigheid) verbetert naarmate het mengsel meer in de koekjes is getrokken!

Haal uit de frigo en snijd in plakjes.

Zondigen maar!Pin It

Geen opmerkingen:

Een reactie posten