www.flickr.com

woensdag 5 januari 2011

Tropical Tiramisu

Een aangepast receptje uit m'n klein tiramisu-receptenboekje. 
Toen ik het dessert maakte volgens het recept, werd het niet stijf en vond ik de in passoa gedrenkte zandkoekjes veel te sterk smaken...  Daarbij vond ik de nodige 'passievruchtennectar' in geen enkel warenhuis in de buurt.
Dus probeerde ik het opnieuw, op mijn manier! 








Ingrediënten (voor 4 personen)
- 500g mascarpone
- 12tal vingerkoekjes
- 1 klein flesje Tropicana smoothie ananas-mango-passievrucht
- 6 eetlepels kristalsuiker
- 5 eigelen en 4 eiwitten
- 3 bananen
- mangosap (of tropicalfruitsap) (in delhaize verkrijgbaar)
- safari of passoa (optioneel)
- geraspte kokos of witte chocoladeschilfers voor afwerking



Bereiding

Kook de smoothie met een scheutje Safari in en laat doorkoken terwijl je het mascarponemengsel verder bereidt.

Klop de 6 eiwitten stijf met wat suiker.
Klop nadien de 5 eigelen met de overige suiker tot een schuimig mengsel.  Doe de mascarpone bij de eigelen en meng tot een egaal mengsel (eventueel kort met de mixer).  Schep hierna het eiwit er doorheen.
Zet het geheel even terug in de frigo.

Snijd de bananen en doe ze in de ingekookte smoothie.

Meng wat mango/fruit-sap met Safari naar smaak en dompel hier de vingerkoekjes kort in.  Leg ze in een schaal of afzonderlijke kommetjes.
Leg hierop een laag van de bananen.  Laat ze kort afdruipen voor je ze op de koekjes legt.
Hierboven doe je tenslotte het mascarpone mengsel.

Zet alles opnieuw in de frigo voor minstens 4 uur, of zelfs een nachtje.
De restjes van het bananenfruitmengsel bewaar je voor de afwerking.   Leg enkele schijfjes en wat sliertjes van het sap bovenop en strooi er kokos/witte chocoladeschilfers over.

Arrriba!




Tip van de maker: normaal winkel ik erg economisch, maar bij het maken van deze tiramisu viel me toch op dat de goedkope mascarpone van de colruyt steeds weer erg korrelig proeft.  Volgende keer toch best eens in een merk investeren... 
Pin It

Geen opmerkingen:

Een reactie posten